Användbart för vem?

17 Nov

Ett enormt fokus har framkommit kring usability vilket är jättebra. Det är ju i användandet nyttan sker. Men ibland har det slagit över. Allt för ofta läser jag bloggar och böcker som fokuserar på användbarhet till den milda grad att jag undrar var de gjort av affärsnyttan. Utan affärsnytta är den mest användbara sajt helt meningslös.

Förmodligen är detta väl bara ett steg i rätt riktning. Först var webbutveckling en fråga om teknik i form av html, css etc. Sedan gick fokuset över till design men nu har designen gått ett steg längre och fokuserar på användbarhet. Frågan är bara vad nästa steg. Det finns två goda kandidater: Innehåll eller affärsmål.

Innehåll i form av Content Strategy har växt på den senaste tiden men lever fortfarande ett liv i skymundan. Dess problem med att få en naturligare roll tror jag beror på att i Sverige är fortfarande webb en IT-fråga i mångt och mycket. På mitt företag så pratas det ofta om webbredaktörer som innehållsfyllare och IT (eller förvaltningsorganisation) som de som ansvarar för funktioner och funktionalitet. Det är svårt att nå igenom med att det övergripande fokuset ska vara affärsnytta och kundbehov – vilket kan resultera i funktioner, nytt innehåll eller andra bilder.

Så om vi bara kan få till ett ökat fokus på affärsmål så kommer troligen även innehållets status att lyftas. Men för att få till det så krävs fler personer som har förmåga att förstå fler delar av digitala media. Vi är fortfarande i skyttegravarna där IT finns i en, redaktörer en annan och designers i en tredje.

Annonser

3 svar to “Användbart för vem?”

  1. Max Ljungqvist 1 februari, 2011 den 04:04 #

    Hej Calle!

    Kul webblogg du har. Jag gillar flera av dina blogginlägg.

    Våren 2010 (typ?) när jag jobbade med dig på AFA så nämnde du en bok om ”content strategy” som jag vill läsa. Vad hette den boken nu igen? Jag har gått och tänkt beställa den men inte kommit till skott ännu.

    Tacksam för svar!

    /Max (f.d. inUse:are :-))

    • Calle Löfström 3 februari, 2011 den 12:28 #

      Hej Max!
      Hörde du gått över till ett spelföretag!?

      Boken du letar efter heter Content Strategy for the Web http://amzn.to/e73Kbb
      En annan bra bok om samma ämne är The Content Strategist’s Bible http://amzn.to/eAQHsc

      Hmm, funderar på att lägga in boktips i bloggen. Den som vet mest vinner mest eller vad det nu var…

  2. Max Ljungqvist 4 februari, 2011 den 07:50 #

    Hej Calle!

    Ja det stämmer, jag sitter numera på Betsson här i Stockholm. Ville testa vingarna som inhouse-designer ett tag och se hur det funkar, nu efter några år som konsult.

    Tack för boktipsen! Jag ska beställa ett ex. av Content Strategy for the Web till att börja med. Det är ett intressant topic som ofta glöms bort i de projekt man jobbar i.

    Max

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: