Vi vann Årets Innovation med Uppsökande Kundtjänst

18 Apr

Den 7 april fick vi branschpriset Insurance Awards i kategorin Årets Innovation med vår Uppsökande Kundtjänst i Sociala Media. Fantastiskt roligt då det är något jag jobbat med ett längre tag.

Själva idén är att AFA Försäkring letar efter bloggare som skriver att de är sjukskrivna, arbetsskadade eller föräldralediga och tipsar dem om att de kan ha rätt till ersättning från oss. För 90% av alla som jobbar i Sverige är försäkrade via kollektivavtalet och då försäkrade hos oss.

Förutom att det är en fantastisk idé som ger pengar till utsatta som annars skulle missat det, så är det också ett lysande exempel på hur man kan utnyttja sina affärsstrategiska fördelar.

Det blir så ofta att man fokuserar på likheter med andra, genom bland annat benchmark. Och då glömmer man bort det unika.

Unika fördelar

AFA Försäkring är i mångt och mycket ett försäkringsbolag som andra. Vi försöker optimera kostnadseffektiviteten, minska ledtider och ge bra service. Precis som andra bolag. Men det som skiljer ut oss är att vi inte ska gå med vinst, så till den milda grad att vi betalar tillbaks försäkringspremien om vi går plus (förra året kostade vår sjukförsäkring 0 kr). Och ett av våra övergripande mål är att alla som har rätt till ersättning ska få det.

Det överhängande problemet för AFA Försäkring är att försäkringar generellt är en lågintresseprodukt. Och kollektivavtalade ännu mer så då man inte köpt den själv. Vilket resulterar i att alla inte vet om att de ska anmäla.

Annorlunda med sociala media

Men genom sociala media så har en möjlighet skapats. Där pratar folk om vad de gör och vad som hänt dem. Och det går att hitta via bevakningsverktyg. Så helt plötsligt kan AFA Försäkring hitta de som bloggar om arbetsskador och sjukskrivning. Och eftersom vi inte försöker sälja något utan faktiskt vill ge dem pengar, så kan vi göra det personliga intrånget och tipsa dem på deras egen blogg.

I jämförelse med andra bolag som bevakar sociala media och pratar med kunder så kommer vi då in på en helt annan nivå. Se nedan för Kotlers köpprocess om hur kunder beter sig vid ett köp (eller liknande). Andra kan agera när produkt- eller företagsnamn nämns, efterköpsbeteendet. Vi kan agera redan i behovssteget.

Kotlers köpprocess

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: