Innehållsstrategier för bättre kundupplevelser

17 Sep

20110918-092006.jpg
Lisa Welchman om varför det kan kännas svårt att ha kontroll på innehållet.

I förra veckan var jag tre dagar på CS Forum i London. Europas enda konferens om innehållsstrategier som nu är inne på andra året. Det var en fantastisk upplevelse att träffa så mycket människor på en och samma gång som alla brinner för bra innehåll på nätet. Och då talar vi inte om att skriva en rolig text, en till nyhetsartikel eller att skriva en blogg, utan om människor som hade ett djupt intresse för vad ska innehållet åstadkomma, hur uppfyller det affärsmål och hur skapar man det innehåll som passar kunden.

Några av höjdpunkterna var:

Gerry McGovern som pratade om top task management, hur man mäter de viktigaste uppgifterna som kunder vill göra på sidan.

Ove Dahlen från Norge som visade hur de genom att skära bort 80% av innehållet på Telenors sida ökade konverteringarna med 100%. Seminariet hade det talande namnet: ”Cut the crap: why deleting is improving”.

Des Traynor som visade hur viktigt mikro content är, och vilken skillnad det gör för användaren att like på Facebook och +1 på Google+.

Sedan kom givetvis diskussionen om man kan ha en strategi för innehåll, eller om den bara är underställd alla andra strategier och därför en taktik.

Men en sak är säker: Genom att lyfta innehållet till mer än bara något som hälls in på slutet så kommer vikten av bra innehåll bli allt mer uppenbar och alla som håller på med content i en eller annan form går en ljus framtid till mötes.

Lämna en kommentar